Uchwała Nr Rady Miasta Sandomierza z dnia ... w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych podmiotów oświatowych prowadzonych na terenie Gminy Sandomierz oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystywania dotacji
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 art.41 ust. 1ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2024 poz. 1465 z późń. zm.) oraz art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz. U. 2024 poz. 754 z późń. zm.) uchwala się, co następuje:
§ 1. 1. Ustala się tryb udzielania i rozliczania dotacji oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania dla publicznych oraz niepublicznych placówek wychowania przedszkolnego, szkół oraz placówek, dla których Gmina Sandomierz nie jest organem prowadzącym. 2. Ustala się zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji w rozliczeniu jej wykorzystania, termin przekazania informacji o liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji.
§ 2. Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych;
2) szkole - należy przez to rozumieć szkołę publiczną i niepubliczną, prowadzoną przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego;
3) placówce - należy przez to rozumieć publiczne i niepubliczne przedszkole, odział przedszkolny lub publiczną i niepubliczną inną formę wychowania przedszkolnego prowadzoną przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego;
4) organie prowadzącym - należy przez to rozumieć osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego prowadzącą szkołę lub placówkę;
5) organie dotującym - należy przez to rozumieć Gminę Sandomierz;
6) najbliższej gminie – należy przez to rozumieć najbliższą gminę, o której mowa w art. 10 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
7) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Sandomierz.
§ 3. 1. Dotacji udziela się na pisemny wniosek organu prowadzącego, złożony w Urzędzie Miejskim w Sandomierzu, złożony nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji z podaniem planowanej liczby dzieci i po spełnieniu warunku, o którym mowa w art. 33 ust. 1 ustawy. 2. Wzór wniosku stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
3. Organ prowadzący dotowaną szkołę lub placówkę może być wezwany do złożenia korekty wniosku o udzielenie dotacji w zakresie nieobejmującym informacji o planowanej liczbie uczniów.
4. W przypadku wezwania do korekty wniosku o udzielenie dotacji organ prowadzący dokonuje zmian w terminie 7 dni od dnia wezwania.
§ 4. 1. Organ prowadzący dotowaną szkołę lub placówkę zobowiązany jest do: 1) Składania w siedzibie Urzędu Miejskiego w Sandomierzu w terminie do 15 dnia każdego miesiąca, zaś w miesiącu styczniu i grudniu w terminie do 5 dnia miesiąca, informacji o aktualnej liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych do dotacji w danym miesiącu, według stanu na pierwszy dzień roboczy każdego miesiąca.
2) Prowadzenia dokumentacji w formie pisemnej zawierającej aktualne informacje o liczbie dzieci, uczniów lub wychowanków.
3) Prowadzenia ewidencji wydatkowania dotacji zgodnej z rozliczeniem przedstawionym organowi dotującemu.
4) Zgłaszania w ciągu 14 dni wszelkich zmian w statucie szkoły lub placówki.
4. Informacja, o której mowa w ust.1, jest przekazywana na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2 do uchwały.
5. Organ prowadzący zobowiązany jest do złożenia korekty informacji o liczbie uczniów, niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia stwierdzenia, że liczba ta na pierwszy roboczy dzień danego miesiąca była inna niż podana w informacji. Korekta informacji powinna zawierać pisemne uzasadnienie.
6. Informacja, o której mowa w ust. 1, w przypadku uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi, składana według stanu na pierwszy dzień roboczy danego miesiąca, dotyczy sumy liczby godzin wsparcia w wymiarze tygodniowym dla danego ucznia.
§ 5. 1. Organ dotujący przekazuje dotację w wysokości odpowiadającej liczbie dzieci, uczniów lub wychowanków, w wykazywanych informacjach, o których mowa w § 4 ust. 1. 2. Dotacja jest przekazywana na rachunek bankowy szkoły lub placówki wskazany we wniosku, o którym mowa w § 3 i ma charakter roczny, a przekazywana jest w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca, z tym że część za miesiąc styczeń w terminie do dnia 20 stycznia roku budżetowego, a za miesiąc grudzień w terminie do dnia 15 grudnia roku budżetowego. W przypadku zmiany numeru rachunku bankowego, organ prowadzący zobowiązany jest do złożenia pisemnej informacji o tym fakcie organowi dotującemu.
§ 6. 1. Organ prowadzący szkołę lub placówkę w terminie do 20 stycznia roku następnego po roku, którego dotyczyła dotacja sporządza i przekazuje organowi dotującemu, w wersji papierowej roczne rozliczenie z wykorzystania dotacji otrzymanej w roku poprzednim, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 3. 2. Organ prowadzący jest zobowiązany do prowadzenia dokumentacji finansowo-księgowej w sposób umożliwiający weryfikację wykorzystania dotacji, zgodnie z art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
3. Organ dotujący w związku z udzieleniem i rozliczeniem wykorzystania dotacji może przetwarzać dane osobowe uczniów, wychowanków.
4. Organ prowadzący dotowaną szkołę lub placówkę ma prawo do składania korekty rozliczenia w terminie do 31 stycznia roku następującego po roku, którego dotyczyła dotacja.
5. Organ dotujący może żądać dodatkowych informacji i wyjaśnień w zakresie złożonego rozliczenia wykorzystania dotacji oraz jego korekty.
6. W przypadku niewykorzystania dotacji w całości lub jej części, pobrania dotacji w nadmiernej wysokości nienależnie lub wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem zwrot tej dotacji następuje w trybie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U. 2024 poz. 1530 z późń. zm.).
7. W przypadku likwidacji szkoły/placówki nierozliczona kwota dotacji podlega zwrotowi.
§ 7. Dotacja może być przeznaczona wyłącznie na cele określone w art. 35 ustawy.
§ 8. 1. Gmina Sandomierz przeprowadza okresowe kontrole prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji, o której mowa w art. 36 ust. 1 ustawy. 2. Kontrola, o której mowa w ust. 1 przeprowadzona jest na podstawie imiennego upoważnienia wydanego przez Burmistrza Miasta Sandomierza, w którym wskazuje się: imię i nazwisko kontrolującego, temat kontroli, okres objęty kontrolą, nazwę i adres kontrolowanej placówki oświatowej oraz termin kontroli.
3. O przeprowadzeniu kontroli powiadamia się szkołę lub placówkę co najmniej 7 dni przed terminem kontroli.
4. Kontrola przeprowadzana jest w siedzibie kontrolowanej placówki w dniach i godzinach jej pracy.
5. Kontrolujący upoważnieni do przeprowadzenia kontroli mają prawo wstępu do szkół i placówek oraz do wglądu do prowadzonej przez nich dokumentacji organizacyjnej, finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania w związku z przekazaną dotacją.
§ 9. 1. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół w dwóch egzemplarzach, który podpisują kontrolujący i przedstawiciel podmiotu kontrolowanego. 2. Podmiotowi kontrolowanemu przed podpisaniem protokołu przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli w terminie 7 dni od podpisania protokołu.
3. W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń kontrolujący dokonuje ich analizy. W razie uwzględnienia zastrzeżeń, można dokonać zmiany lub uzupełnienia protokołu kontroli.
4. W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń, kontrolujący przekazuje własne stanowisko podmiotowi kontrolowanemu. Podmiot kontrolowany podpisuje protokół w ciągu 3 dni od otrzymania stanowiska kontrolującego.
5. Odmowa podpisania protokołu kontroli przez podmiot kontrolowany nie jest przeszkodą w realizacji ustaleń kontroli.
6. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości organ dotujący kieruje zalecenia pokontrolne do podmiotu kontrolowanego w terminie 30 dni od podpisania lub odmowy podpisania protokołu kontroli.
§ 10. Traci moc uchwała Nr LI/695/2018 Rady Miasta Sandomierza z dnia 24 stycznia 2018 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych podmiotów oświatowych prowadzonych na terenie Gminy Miejskiej Sandomierz oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystywania dotacji, zmieniana uchwałą X/136/2019 Rady Miasta Sandomierza z dnia 21 sierpnia 2019 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych podmiotów oświatowych prowadzonych na terenie Gminy Miejskiej Sandomierz oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystywania dotacji.
§ 11. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Sandomierza.
§ 12. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.
UZASADNIENIE