Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

2. Sprawozdanie z wykonania planu audytu wewnętrznego za rok 2024

AWiK.1721.2.2025
Sandomierz, dnia 29.01.2025 r.


SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA PLANU AUDYTU WEWNĘTRZNEGO ZA ROK 2024

1. Jednostki sektora finansów publicznych objęte audytem wewnętrznym

1.1 Urząd Miejski w Sandomierzu

Lp.

Nazwa komórki organizacyjnej

1.

Wydział Organizacyjny

2.

Wydział Finansowy

3.

Wydział Nadzoru Komunalnego

4.

Wydział Spraw Społecznych i Zdrowia

5.

Wydział Gospodarki Nieruchomościami

6.

Wydział Techniczno-Inwestycyjny i Urbanistyki

7.

Referat Zamówień Publicznych

8.

Referat Promocji, Kultury i Sportu

9.

Referat Pozyskiwania Środków Zewnętrznych

10.

Referat Oświaty

11.

Urząd Stanu Cywilnego

12.

Straż Miejska

13.

Wieloosobowe Stanowisko ds. audytu wewnętrznego i kontroli

14.

Wieloosobowe Stanowisko ds. obronnych, zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej

15.

Wieloosobowe Stanowisko ds. obsługi informatycznej

16.

Stanowisko ds. informacji publicznej

17.

Inspektor ochrony danych

18.

Stanowisko ds. informacji niejawnej

19.

Stanowisko ds. bhp i p.poż.

20.

Koordynator ds. dostępności


1.2 Jednostki organizacyjne i powiązane z Gminą Sandomierz

Lp.

Nazwa jednostki

Adres

1.

Przedszkole Samorządowe Nr 1

ul. Okrzei 8, 27 – 600 Sandomierz

2.

Przedszkole Samorządowe Nr 3

ul. Słowackiego 9, 27 – 600 Sandomierz

3.

Przedszkole Samorządowe Nr 5

ul. Portowa 28, 27 – 600 Sandomierz

4.

Żłobek przy Przedszkolu Samorządowym Nr 5

ul. Portowa 28, 27 – 600 Sandomierz

5.

Przedszkole Samorządowe Nr 6

ul. T. Króla 3, 27 – 600 Sandomierz

6.

Żłobek przy Przedszkolu Samorządowym Nr 6 w Sandomierzu

ul. T. Króla 3, 27 – 600 Sandomierz

7.

Przedszkole Samorządowe Nr 7

ul. Armii Krajowej 5, 27 – 600 Sandomierz

8.

Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Mikołaja Kopernika

ul. Okrzei 6, 27 – 600 Sandomierz

9.

Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Króla Kazimierza Wielkiego

ul. Mickiewicza 9, 27 – 600 Sandomierz

10.

Szkoła Podstawowa Nr 3 im. Armii Krajowej

ul. Flisaków 30, 27 – 600 Sandomierz

11.

Szkoła Podstawowa Nr 4 im. Jarosława Iwaszkiewicza

ul. Mickiewicza 39, 27 – 600 Sandomierz

12.

Świetlica Środowiskowa

ul. Słowackiego 15, 27 – 600 Sandomierz

13.

Ośrodek Pomocy Społecznej

ul. Słowackiego 17a, 27 – 600 Sandomierz

14.

Środowiskowy Dom Samopomocy

ul. Katedralna 5, 27 – 600 Sandomierz

15.

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji

ul. Koseły 3a, 27 – 600 Sandomierz

16.

Targowiska Miejskie Samorządowy Zakład Budżetowy

ul. Przemysłowa 2, 27 – 600 Sandomierz

17.

Centrum Usług Wspólnych w Sandomierzu

ul. Cieśli 2, 27 – 600 Sandomierz

18.

Miejska Biblioteka Publiczna

ul. Parkowa 1, 27 – 600 Sandomierz

19.

Sandomierskie Centrum Kultury

ul. Rynek 20, 27 – 600 Sandomierz

20.

Placówka Wsparcia Dziennego „Przystanek Błonie” w Sandomierzu

ul. Błonie 55, 27 – 600 Sandomierz

21.

Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o w Sandomierzu

ul. Polskiej Organizacji Wojskowej 8, 27-600 Sandomierz

22.

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Sandomierzu Sp. z o.o.

ul. Przemysłowa 12, 27 – 600 Sandomierz


 

2. Przeprowadzone zadania audytowe w roku sprawozdawczym 2024.

Lp.

Temat zadania audytowego i kontroli

Obszar, w którym przeprowadzono zadanie audytowe

Czas przeprowadzenia zadania audytowego

1.

Ocena dokonywanych wydatków budżetowych

Urząd Miasta w Sandomierzu

Od 20.09.2023 r. do 17.10.2023 r. przerwany na wniosek wznowiony od  07.02.2024 r. do 20.03.2024 r.

2.

Ocena działalności Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Sandomierzu

Działalność Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Sandomierzu

20.05.2024 r. do 31.05.2024 r.

3.

Ocena działalności Targowisk Miejskich Samorządowego Zakładu Budżetowego w Sandomierzu

Działalność Targowisk Miejskich Samorządowego Zakładu Budżetowego w Sandomierzu

15.07.2024 r. do 18.10.2024 r.


 

3. Ilość wydanych zaleceń

Lp.

Temat zadania audytowego i kontroli

Nazwa jednostki

Ilość zaleceń

1.

Ocena dokonywanych wydatków budżetowych

Urząd Miasta w Sandomierzu

7

2.

Ocena działalności Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Sandomierzu

Działalność Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Sandomierzu

2

3.

Ocena działalności Targowisk Miejskich Samorządowego Zakładu Budżetowego w Sandomierzu

Działalności Targowisk Miejskich Samorządowego Zakładu Budżetowego w Sandomierzu

20



 

4. Wydane zalecenia w ramach przeprowadzonych zadań audytowych

Lp.

Temat zadania audytowego i kontroli

Zalecenia

 

1.

Ocena dokonywanych wydatków budżetowych

1.  Przestrzegać przepisów prawa w zakresie prowadzenia akt osobowych pracowników.

2.  Dokonać przeglądu i weryfikacji zakresów obowiązków i realizowanych faktycznie zadań przez pracowników.

3.  Dokonywać ocen okresowych w terminach wynikających z aktualnie obowiązujących przepisów.

4.  Dokonywać wypłaty nagród jubileuszowych niezwłocznie po nabyciu przez pracowników uprawnień do ich otrzymania.

5.  Zapewnić skuteczne mechanizmy kontrolne dotyczące wypłaty nagród jubileuszowych.

6.  Wydatki publiczne dokonywać w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów, a także w sposób umożliwiający terminową realizację zadań oraz w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.

7. Przy dokonywaniu wyboru ofert stosować zapisy wewnętrznego Regulaminu udzielania zamówień publicznych, których wartość nie przekracza kwoty 130 000,00 zł.  

2.

Ocena działalności Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Sandomierzu

1. Zapewnić aby wszyscy pracownicy posiadali aktualne zakresy czynności.  

2. Książki obiektu budowlanego prowadzić zgodnie            z aktualnie obowiązującymi przepisami. 

 

3.

Ocena działalności Targowisk Miejskich Samorządowego Zakładu Budżetowego w Sandomierzu

1. Przestrzegać zapisów instrukcji kasowej.

2. Każde przeprowadzenie kontroli udokumentować sporządzając protokół.

3. Dokonać przeglądu i dostosować zapisy w regulaminie rezerwacji na targowisku.

4. Zwiększyć nadzór nad terminowością wnoszonych opłat za rezerwacje stanowisk handlowych.

5. Rozszerzyć i wdrożyć system informatyczny                   w zakresie kontroli opłat za rezerwacje miejsc handlowych.

6. Każdorazowo dokonywać rzetelnego sprawdzenia dokumentów.

7. Stosować się do zapisów ustawy o rachunkowości dotyczących nanoszenia zmian na dowodach.

8. Zwiększyć kontrolę nad dowodami KP wystawianymi przez inkasentów.

9. Sprawować większą kontrolę nad przekazywaniem przychodów z opłaty targowej do Urzędu Miasta.

10. Przekazywać przychody zgodnie z ustalonymi postanowieniami.

11. Dołożyć należytej staranności poboru opłaty targowej przez inkasentów przy tzw. „kontroli lotnej”.

12. Wdrożyć elektroniczny system ewidencji pojazdów wyjeżdżających, umożliwiający weryfikację wniesionych opłat.

13. Dokonać przeglądu i aktualizacji kategorii zaszeregowania stanowisk pracy do wynagrodzenia zasadniczego, w celu przydziału miesięcznej stawki wynagrodzenia zasadniczego zgodnie z obowiązującym Regulaminem wynagradzania.

14. Dodatkowe składniki wynagrodzenia, w tym m.in. premie przyznawać pracownikom tylko i wyłącznie wówczas gdy tak stanowią postanowienia określone w Regulaminie wynagrodzeń.

15. Dokonywać wypłaty nagród jubileuszowych niezwłocznie po nabyciu przez pracowników uprawnień do ich otrzymania.

16. Zapewnić skuteczne mechanizmy kontrolne dotyczące wypłaty nagród jubileuszowych.

17. Opracować i wdrożyć zasady użytkowania pojazdu stanowiącego własność zakładu budżetowego zgodnie z obowiązującym stanem pojazdu. Zobowiązać pracowników odpowiedzialnych za realizację postanowień do jego przestrzegania.

18. Wzmocnić nadzór nad wykonywaniem zadań związanych z gospodarką samochodem służbowym będącym na wyposażeniu jednostki.

19. Zintensyfikować działania w zakresie kontroli zarządczej w zakładzie budżetowym, przede wszystkim w zakresie zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi, wyznaczaniem celów i zadań oraz zarządzania ryzykiem.

20. Monitorować system kontroli zarządczej min. przez dokonywanie corocznej samooceny kontroli zarządczej przez Dyrektora oraz zatrudnionych w niej pracowników.

 

5. Przeprowadzone czynności sprawdzające w roku sprawozdawczym
W roku 2024 r. nie przeprowadzono czynności sprawdzających dotyczących przeprowadzonych audytów.

6. Monitorowanie realizacji zaleceń w roku sprawozdawczym
W roku 2024 monitorowano realizację zaleceń sformułowanych po przeprowadzonych audytach wewnętrznych.

7. Informacja o zmianach dokonanych w planie audytu oraz o niezrealizowanych zaplanowanych zadaniach audytowych.
W trakcie wykonywania planu audytu na 2024 rok nie dokonano jego zmiany. Zrealizowano jedno zadanie zapewniające poza planem audytu wewnętrznego dotyczące: „Ocena działalności Targowisk Miejskich Samorządowego Zakładu Budżetowego w Sandomierzu”.

8. Inne
Ocena wewnętrzna była prowadzona poprzez bieżącą ocenę działalności audytu. Okresowy przegląd został zrealizowany m.in. drogą samooceny komórki audytu wewnętrznego poprzez wypełnienie przez audytora kwestionariusza samooceny. W ramach ocen wewnętrznych pozyskiwana jest na bieżąco informacja o pracy wykonywanej przez audytora wewnętrznego po każdym zakończonym zadaniu poprzez wypełnienie ankiety poaudytowej przez Kierownika komórki audytowanej lub też osoby przez niego wyznaczonej. W 2024 roku nie dokonywano oceny zewnętrznej audytu wewnętrznego, ocena taka przeprowadzona była w 2021 roku.

                                                                                                                                                            

                                                                                                                                                             /Monika Dębowska/

                                                                                                                                                             Audytor wewnętrzny

 

Zatwierdzam:

/Paweł Niedźwiedź/

Burmistrz Sandomierza

 

                                                                                                                              Sandomierz, dnia 29.01.2025 r.

PDFSprawozdanie z wykonania planu audytu wewnętrznego za rok 2024.pdf (2,32MB)