Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Protokół Nr 2 z II sesji Rady Miasta Sandomierza w dniu 22 maja 2024 roku

Protokół Nr 2

z II sesji Rady Miasta Sandomierza

w dniu 22 maja 2024 roku

Ratusz

Godzina rozpoczęcia sesji: 10:00

Godzina zakończenia sesji: 13:00

Ad.1

Otwarcie obrad, stwierdzenie quorum.

Sesję otworzył i prowadził Pan Andrzej Bolewski - Przewodniczący Rady Miasta Sandomierza.

Ponadto, uczestnikami sesji byli:

  1. Paweł Niedźwiedź - Burmistrz Miasta Sandomierza;
  2. Barbara Grębowiec - Skarbnik Miasta Sandomierza;
  3. Angelika Kędzierska- Naczelnik Wydziału Nadzoru Komunalnego Urzędu Miejskiego
    w Sandomierzu;
  4. Krzysztof Kwieciński – kierownik Referatu Techniczno – Inwestycyjnego Urzędu Miejskiego w Sandomierzu;
  5. Dorota Tarnawska – Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Sandomierzu;
  6. Wojciech Dumin – Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Sandomierzu;
  7. Kamila Kremiec – Panek – Dyrektor Sandomierskiego Centrum Kultury w Sandomierzu;
  8. Sebastian Słodownik – Kierownik Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Sandomierzu;
  9. Magdalena Harnik - Radca Prawny.

Andrzej Bolewski - Przewodniczący Rady Miasta Sandomierza powiedział, że w dzisiejszej sesji Rady Miasta bierze udział 21 radnych, jak w załączonej liście obecności stanowiącej załącznik Nr
1 do niniejszego protokołu. 

Andrzej Bolewski - Przewodniczący Rady Miasta Sandomierza stwierdził quorum.

W sposób szczególny przywitał studentów Uniwersytetu Jana Kochanowskiego na kierunku Prawo Samorządowe, wraz z opiekunem panią mgr Ewą Cieślak.

Andrzej Bolewski przewodniczący rady wraz z Burmistrzem Miasta wręczyli pamiątkowy dyplom na ręce przedstawiciela Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji z okazji 20 – lecia funkcjonowania placówki. 

Paweł Niedźwiedź Burmistrz Miasta Sandomierza: „Szanowni Państwo, w tym roku obchodzimy wielki jubileusz – dwadzieścia lat temu powstała znakomita jednostka organizacyjna miasta w postaci Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Sandomierzu, więc korzystając z okazji na ręce pana kierownika, w związku z nieobecnością pana dyrektora, serdeczne gratulacje i podziękowania dla wszystkich pracowników MOSiR, poprzednich, obecnych, a także i przyszłych, dalszego rozwijania sportu i rekreacji w Sandomierzu i wszystkiego dobrego. Dziękujemy, że jesteście, prosimy o więcej”.

Andrzej Bolewski przewodniczący rady: „Serdecznie dziękuję za lata pracy na rzecz urzędu, samorządu, na rzecz mieszkańców, w krzewieniu idei sportu i rekreacji w naszym mieście, ale też i poza granicami Sandomierza. Serdecznie gratuluję”.

Ad. 2

Przyjęcie porządku obrad.

Andrzej Bolewski - Przewodniczący Rady Miasta Sandomierza przedstawił projekt porządku obrad II sesji Rady Miasta Sandomierza, jak niżej i poprosił o zgłaszanie ewentualnych uwag:

  1. Otwarcie obrad, stwierdzenie quorum;
  2. Przyjęcie porządku obrad;
  3. Podjęcie uchwały w sprawie powołania komisji stałych Rady Miasta Sandomierza i ustalenia ich składów osobowych;
  4. Podjęcie uchwały w sprawie powołania Komisji Budżetu i Finansów jako komisji stałej
    i ustalenia jej składu osobowego;
  5. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Przewodniczących komisji stałych Rady Miasta Sandomierza;
  6. Podjęcie uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Sandomierza;
  7. Podjęcie uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miasta Sandomierza;
  8. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości miesięcznego wynagrodzenia dla Burmistrza Sandomierza;
  9. Podjęcie uchwały w sprawie desygnowania przedstawiciela Gminy Sandomierz do udziału
    w Zgromadzeniu Ekologicznego Związku Gmin Dorzecza Koprzywianki;
  10. Podjęcie uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji Statutowej i zatwierdzenia jej składu osobowego;
  11. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2024 rok;
  12. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Sandomierz na lata 2024-2043;
  13. Podjęcie uchwały zmieniająca uchwałę nr LXX/701/2023 Rady Miasta Sandomierza z dnia 20 grudnia 2023r. w sprawie pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi
    z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zmienioną uchwałą nr LXXI/713/2024 Rady Miasta Sandomierza z dnia 31 stycznia 2024r.
  14. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Rocznego programu współpracy Sandomierza z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2023 roku;
  15. Podjęcie uchwały w sprawie przedłożenia oceny zasobów pomocy społecznej za 2023 r.;
  16. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu osłonowego "Korpus Wsparcia Seniorów" na rok 2024 w Gminie Sandomierz;
  17. Przyjęcie Harmonogramu dyżurów radnych od 28 maja 2024 roku do 31 grudnia 2024 roku;
  18. Przyjęcie protokołu z I sesji Rady Miasta Sandomierza;
  19. Informacja Burmistrza Sandomierza o bieżących sprawach miasta;
  20. Informacja Przewodniczącego Rady Miasta Sandomierza o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym, komunikaty, wolne wnioski;
  21. Zamknięcie obrad;

Radny Sylwester Łatka w ramach wniosku formalnego poprosił o zdjęcie z porządku obrad pkt. 10 tj. Podjęcie uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji Statutowej i zatwierdzenia jej składu osobowego. Swój wniosek radny uzasadnił brakiem podstaw do wprowadzania zmian w aktualnym statucie miasta, który został uchwalony w 2021 roku.

Radna Agnieszka Frańczak-Szczepanek zwróciła uwagę, że w projekcie uchwały w sprawie przedłożenia oceny zasobów pomocy społecznej za 2023 r. widnieje podpis Wojciech Czerwiec jako przewodniczący rady a winno być Andrzej Bolewski.

Radny Marcin Świerkula poprosił o zachowanie minuty ciszy w celu uczczenia pamięci po zmarłym w dniu 17 kwietnia Andrzeju Lebidzie radnym VIII kadencji samorządu. 

/Minuta Ciszy/

Radny Paweł Żerebiec odniósł się do wniosku radnego Sylwestra Łatki, mówiąc, że jest przeciwny wnioskowi. Dodał, że wszyscy radni są zobowiązani do zapoznania się ze statutem miasta i materiałami na sesję.

Andrzej Bolewski przewodniczący rady odniósł się do słów radnej Agnieszki Frańczak – Szczepanek mówiąc, że zaistniała nieścisłość wynika z faktu, że projekt uchwały został zgłoszony w poprzedniej kadencji samorządu.

Następnie poddał wniosek radnego Sylwestra Łatki pod głosowanie.

Wynik głosowania:

„za” – 9;

„przeciw” – 12;

„wstrzymujących się” – 0.

Andrzej Bolewski - Przewodniczący Rady Miasta Sandomierza stwierdził odrzucenie wniosku radnego Sylwestra Łatki.

W związku z powyższym Andrzej Bolewski Przewodniczący Rady Miasta Sandomierza poddał pod głosowanie przedstawiony porządek obrad.

Wynik głosowania:

„za” – 17;

„przeciw” – 0;

„wstrzymujących się” – 1;

3 radnych nie głosowało.

Andrzej Bolewski - Przewodniczący Rady Miasta Sandomierza stwierdził przyjęcie porządku obrad II sesji Rady Miasta Sandomierza.

Ad. 3

Podjęcie uchwały w sprawie powołania komisji stałych Rady Miasta Sandomierza i ustalenia ich składów osobowych;

Andrzej Bolewski - przewodniczący rady powiedział, że projekt uchwały wynika z § 19 ust. 6 Statutu Miasta Sandomierza, w którym czytamy, że: „składy osobowe komisji stałych i doraźnych zatwierdza Rada w formie uchwały”.

Następnie dodał, że jako wnioskodawca projektu uchwały w ramach autoporawki proponuje w § 1 skreślenie pkt. 4 – „Komisja Opieki Społecznej, Ochrony Rodziny i Zdrowia” oraz pkt. 8 – „Komisja Rozwoju Gospodarczego, Turystyki i Promocji”. Wykreśleniu ulega również Załącznik Nr 4 i 8.

Następnie przewodniczący rady w ramach autopoprawki powiedział, że w projekcie uchwały w sprawie powołania Komisji Budżetu i Finansów jako komisji stałej i ustalenia jej składu osobowego w § 2 skreśla się pkt. 4 – Przedstawiciel Komisji Opieki Społecznej, Ochrony Rodziny i Zdrowia oraz pkt. 8 – Przedstawiciel Komisji Rozwoju Gospodarczego, Turystyki i Promocji.   

Z kolei w ramach autopoprawki w projekcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Przewodniczących komisji stałych Rady Miasta Sandomierza w § 1 skreśla się pkt. 3 – Przewodniczący Komisji Opieki Społecznej, Ochrony Rodziny i Zdrowia oraz pkt. 7 – Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego, Turystyki i Promocji.  

Przewodniczący rady powiedział, że: „Niepowołanie wspomnianych komisji związane jest z planowaną restrukturyzacją pracy organów wewnętrznych Rady oraz planowanymi zmianami w Statucie miasta. Mniejsza ilość komisji znacznie usprawni funkcjonowanie Rady. Zakres i kompetencje wyżej wymienionych komisji przejmą pozostałe, a które określi powołana w punkcie dziesiątym porządku obrad Komisja Statutowa”.

Radny Marcin Marzec wyraził słowa niezadowolenia z zaproponowanej autoporawki przewodniczącego rady. Dodał, że najpierw należy powołać Komisję Statutową, która zaproponuje zmianę liczby komisji a następnie je powoływać. Stwierdził, że rada próbuje na „kolanie” wprowadzać zmiany, bez wcześniejszej możliwości wypowiedzi ze strony radnych.      

Radny Janusz Sobolewski powiedział, że przedstawiona propozycja wynika z faktu, że nowa koalicja nie ma wystarczającej liczby członków do obsadzenia wszystkich komisji.

Z arytmetyki wynika, że dwie komisje powinny przypaść opozycji.

Radny Sylwester Łatka poprosił o opinię prawną w sprawie zaproponowanej przez przewodniczącego autopoprawki.

Magdalena Harnik radca prawny powiedziała, że statut określa konkretne komisje, jakie powinny zostać powołane. Zadaniem komisji jest wesprzeć pracę Rady Miasta i Burmistrza. Dodała, że rada nie musi w dniu dzisiejszym powoływać wszystkich komisji, gdyż nie ma określonego czasu, kiedy one powinny zostać powołane. Na koniec stwierdziła, że: „Nie widzę żadnych przeciwwskazań formalnych do tego, żeby ta autopoprawka w ten sposób wyglądała”.

Radny Sylwester Łatka sformuował pytanie: Czy brak dwóch komisji nie będzie kolidował z procedurą przyjęcia absolutorium Burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu za 2023 rok.

Magdalena Harnik radca prawny powiedziała, że: Jeżeli one zostaną wykreślone ze Statutu jako komisje konieczne do powołania, no to wtedy ich nie ma de facto”.

Radny Krzysztof Szatan powiedział, że zaproponowaną autopoprawkę z punktu widzenia merytorycznego odbiera w ten sposób, że Rada Miasta nie jest zainteresowana opieką społeczną, ochroną rodziny i zdrowia jak również Rada Miasta nie jest zainteresowana rozwojem Sandomierza. Dodał, że nie widzi podstaw do zmian i odbiera ten sygnał jako niepokojący, w którym likwidacja tych komisji nie będzie służyła ani miastu, ani radnym.

Radny Andrzej Bolewski odniósł się do słów radnego Krzysztofa Szatana, mówiąc, że rada nie likwiduje tych komisji a zakres merytoryczny zostanie przekazany innym komisją. Przewodniczący rady nie zgodził się z argumentacją, że rada miasta nie dba o opiekę społeczną czy ochronę rodziny. Jako przykład podał powołanie Sandomierskiej Fundacji Zdrowia, prowadzenie akcji szczepień. Na koniec zaapelował, by w przestrzeni medialnej nie funkcjonowało przesłanie, że rada nie dba o zdrowie mieszkańców.

Radna Kazimiera Bednarska nie zgodziła się ze słowami radnego Krzysztofa Szatana. Stwierdziła, że samorząd zawsze dbał o zdrowie i opiekę społeczną w Sandomierzu. Przypomniała, że w poprzedniej kadencji samorządu jako radna piastowała funkcję przewodniczącej Komisji Opieki Społecznej, Ochrony Rodziny i Zdrowia i zawsze na sercu miała kwestie zdrowia mieszkańców. Zgodziła się z propozycją przewodniczącego obrad dodając, że na terenie Miasta Tarnobrzega funkcjonuje 6 komisji stałych.      

Radny Sylwester Łatka powiedział, że im więcej osób w komisji tym trudniej będzie zebrać quorum. Niepowoływanie wspomnianych komisji jest złym sygnałem skierowanym w stronę mieszkańców.

Radny Marcin Marzec stwierdził, że w pierwszej kolejności powinna zostać powołana Komisja Statutowa, która określi i zaproponuje zmiany w Statucie. Dodał, że przedstawiona autopoprawka jest przedwczesna i pochopnie przygotowana.

Radny Janusz Sobolewski dodał, że uzasadnienie autopoprawki przedstawione przez przewodniczącego obrad jest bardzo lakoniczne i nie wskazuje, które komisje przejmą obowiązki likwidowanych komisji.

Andrzej Bolewski przewodniczący rady powiedział, że te kwestie określi Komisja Statutowa.

Radny Marcin Świerkula również zgodził się ze stwierdzeniem, że w pierwszej kolejności należy powołać Komisję Statutową, która przeanalizuje proponowane zmiany w Statucie i przedstawi je na posiedzeniu rady.

Radny Michał Zioło stwierdził, że rada nie powinna podejmować zmian w zakresie liczby komisji stałych ani zmieniać ich zakresu merytorycznego. Dodał, że dotychczasowy ich podział jest przemyślany i właściwy.

Andrzej Bolewski przewodniczący rady powiedział, że Klub Radnych „Przyjazny Samorząd” złożył wniosek o oddelegowanie do 3 komisji stałych swoich przedstawicieli zgodnie ze statutem miasta. Radna Mariola Stępień do Komisji Budżetu i Finansów, radny Sylwester Łatka do Komisji Rewizyjnej i radny Waldemar Białousz do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. Ponadto radny Tomasz Malinowski złożył pisemny akces do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. W związku z powyższym przewodniczący rady w ramach autopoprawki zgłosił ww. radnych do poszczególnych komisji.

W taki sposób, że: W Załączniku Nr 7 dopisuje się pkt. 4 – Tomasz Malinowski i pkt. 5 – Waldemar Białousz. Z kolei w projekcie uchwały o powołaniu Komisji Budżetu i Finansów dopisuje się pkt. 8 – Mariola Stępień - przedstawiciel Klubu Radnych „Przyjazny Samorząd”. Z kolei skład Komisji Rewizyjnej pozostaje bez zmian, gdyż radny Sylwester Łatka był już ujęty w składzie osobowym.

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Andrzej Bolewski przewodniczący rady poddał projekt uchwały, uwzględniający zgłoszone poprawki, pod głosowanie.

Wynik głosowania:

 „za” – 10;

„przeciw” – 8;

„wstrzymujących się” – 1;

2 radnych nie głosowało.

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza stwierdził, że Rada Miasta Sandomierza podjęła uchwałę:

Uchwała Nr II/3/2024

Rady Miasta Sandomierza

w sprawie powołania komisji stałych Rady Miasta Sandomierza i ustalenia ich składów osobowych

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza w celu ukonstytuowienia się komisji tj. dokonania wyboru przewodniczących komisji, zastępców oraz przedstawicieli do Komisji Budżetu i Finansów zarządził przerwę w obradach.

/Przerwa/

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza wznowił obrady II sesji Rady Miasta Sandomierza IX Kadencji.

Ad. 4

Podjęcie uchwały w sprawie powołania Komisji Budżetu i Finansów jako komisji stałej i ustalenia jej składu osobowego;

Andrzej Bolewski przewodniczący rady powiedział, że: „W materiałach mają Państwo projekt uchwały dotyczący powołania Komisji Budżetu i Finansów. Przypominam, że zgodnie z § 19 ust. 4 Statutu Miasta Sandomierza w skład Komisji Budżetu i Finansów wchodzą przedstawiciele pozostałych komisji oraz po jednym przedstawicielu klubu radnych niereprezentowanych w tej komisji”. Przewodniczący rady przedstawił skład Komisji Budżetu i Finansów, jak niżej:

1) Piotr Chojnacki - przedstawiciel Komisji Rewizyjnej, 2) Marek Chruściel - przedstawiciel Komisji Praworządności, 3) Paweł Żerebiec - przedstawiciel Komisji Nauki, Oświaty, Kultury i Sportu, 4) Janusz Poński - przedstawiciel Komisji Gospodarki Komunalnej, Handlu i Usług, 5) Tadeusz Prokop - przedstawiciel Komisji Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska, 6) Kazimiera Bednarska - przedstawiciel Komisji Polityki Mieszkaniowej, 7) Marzena Martyńska - przedstawiciel Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, 8) Mariola Stępień – przedstawiciel Klubu Radnych „Przyjazny Samorząd”.

Głosów w dyskusji nie było.

Andrzej Bolewski przewodniczący rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wynik głosowania:

 „za” – 16;

„przeciw” – 0;

„wstrzymujących się” – 4;

1 radny nie głosował.

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza stwierdził, że Rada Miasta Sandomierza podjęła uchwałę:

Uchwała Nr II/4/2024

Rady Miasta Sandomierza

w sprawie powołania Komisji Budżetu i Finansów jako komisji stałej
i ustalenia jej składu osobowego

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza w celu ukonstytuowienia się Komisji Budżetu i Finansów tj. dokonania wyboru przewodniczącego i zastępcy zarządził przerwę
w obradach.

/Przerwa/

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza wznowił obrady II sesji Rady Miasta Sandomierza IX Kadencji.

Ad. 5

Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Przewodniczących komisji stałych Rady Miasta Sandomierza;

Andrzej Bolewski przewodniczący rady powiedział, że na podstawie § 61 ust. 1 Statutu Miasta Sandomierza wybór przewodniczących komisji zatwierdza Rada. Następnie odczytał projekt uchwały, jak niżej:

„Zatwierdza się wybór przewodniczących komisji stałych jak niżej:

1) Marek Chruściel – przewodniczący Komisji Praworządności, 2) Alex Szczyrba – przewodniczący Komisji Nauki, Oświaty, Kultury i Sportu, 3) Janusz Poński – przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej, Handlu i Usług, 4) Tadeusz Prokop – przewodniczący Komisji Gospodarki Przestrzennej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa, 5) Kazimiera Bednarska – przewodnicząca Komisji Polityki Mieszkaniowej, 6) Marzena Martyńska – przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów”.

Głosów i uwag w dyskusji nie było.

Andrzej Bolewski przewodniczący rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wynik głosowania:

 „za” – 14;

„przeciw” – 0;

„wstrzymujących się” – 6;

1 radny nie głosował.

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza stwierdził, że Rada Miasta Sandomierza podjęła uchwałę:

Uchwała Nr II/5/2024

Rady Miasta Sandomierza

w sprawie zatwierdzenia Przewodniczących komisji stałych Rady Miasta Sandomierza;

Ad. 6

Podjęcie uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Sandomierza;

Andrzej Bolewski przewodniczący rady poprosił o zgłaszanie kandydatur na przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. 

Radna Kazimiera Bednarska zgłosiła na funkcje przewodniczącego Komisji Rewizyjnego radnego Piotra Chojnackiego.

Radny Piotr Chojnacki wyraził zgodę.

Więcej kandydatur nie było.

Głosów i uwag w dyskusji nie było.

Andrzej Bolewski przewodniczący rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wynik głosowania:

 „za” – 15;

„przeciw” – 0;

„wstrzymujących się” – 5;

1 radny nie głosował.

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza stwierdził, że Rada Miasta Sandomierza podjęła uchwałę:

Uchwała Nr II/6/2024

Rady Miasta Sandomierza

w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Sandomierza;

Ad. 7

Podjęcie uchwały w sprawie wyboru przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miasta Sandomierza.

Andrzej Bolewski przewodniczący rady poprosił o zgłaszanie kandydatur na przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. 

Radna Kazimiera Bednarska zgłosiła na funkcje przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji radnego Tomasza Malinowskiego.

Radny Tomasz Malinowski wyraził zgodę.

Więcej kandydatur nie było.

Głosów i uwag w dyskusji nie było.

Andrzej Bolewski przewodniczący rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wynik głosowania:

 „za” – 16;

„przeciw” – 0;

„wstrzymujących się” – 4;

1 radny nie głosował.

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza stwierdził, że Rada Miasta Sandomierza podjęła uchwałę:

Uchwała Nr II/7/2024

Rady Miasta Sandomierza

w sprawie wyboru przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji

Rady Miasta Sandomierza

Ad. 8

Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości miesięcznego wynagrodzenia dla Burmistrza Sandomierza;

Andrzej Bolewski przewodniczący rady przedstawił propozycję wynagrodzenia Burmistrza Miasta, zgodnie z projektem uchwały, jak niżej:

„§ 1. Ustala się dla pana Pawła Niedźwiedzia Burmistrza Sandomierza wynagrodzenie miesięczne w następującej wysokości: 1) Wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 10.430,00 zł, 2) dodatek funkcyjny w wysokości 3.450,00 zł, 3) dodatek za wieloletnią pracę w wysokości 18% wynagrodzenia zasadniczego. W każdym następnym roku od dnia 1 maja będzie on wzrastał o 1% wynagrodzenia zasadniczego, aż do 20%. 4) Dodatek specjalny w wysokości 30% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. § 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miasta Sandomierza. § 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od dnia złożenia ślubowania przez Burmistrza Sandomierza”.

Głosów i uwag w dyskusji nie było.

Andrzej Bolewski przewodniczący rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wynik głosowania:

 „za” – 19;

„przeciw” – 0;

„wstrzymujących się” – 2.

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza stwierdził, że Rada Miasta Sandomierza podjęła uchwałę:

Uchwała Nr II/8/2024

Rady Miasta Sandomierza

w sprawie ustalenia wysokości miesięcznego wynagrodzenia dla Burmistrza Sandomierza

Ad. 9

Podjęcie uchwały w sprawie desygnowania przedstawiciela Gminy Sandomierz do udziału w Zgromadzeniu Ekologicznego Związku Gmin Dorzecza Koprzywianki;

Andrzej Bolewski przewodniczący rady powiedział, że projekt uchwały jest pokłosiem pisma przewodniczącego Ekologicznego Związku Gmin Dorzecza Koprzywianki z dnia 9 maja 2024 roku w sprawie podjęcia uchwały o wyborze jednej osoby wyznaczonej przez Radę do udziału w posiedzeniach Związku. Następnie poprosił o zgłaszanie kandydatur.

Paweł Niedźwiedź Burmistrz Sandomierza zgłosił kandydaturę Angeliki Kędzierskiej Naczelnik Wydziału Nadzoru Komunalnego Urzędu Miejskiego w Sandomierzu.

Naczelnik Angelika Kędzierska wyraziła zgodę.

Więcej kandydatów nie było.

Andrzej Bolewski przewodniczący rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wynik głosowania:

 „za” – 21;

„przeciw” – 0;

„wstrzymujących się” – 0.

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza stwierdził, że Rada Miasta Sandomierza podjęła uchwałę:

Uchwała Nr II/9/2024

Rady Miasta Sandomierza

w sprawie desygnowania przedstawiciela Gminy Sandomierz do udziału w Zgromadzeniu Ekologicznego Związku Gmin Dorzecza Koprzywianki

Ad. 10

Podjęcie uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji Statutowej i zatwierdzenia jej składu osobowego;

Andrzej Bolewski przewodniczący rady przedstawił projekt uchwały. Następnie zaproponował na członków Komisji Statutowej następujące osoby: Pawła Żerebca, Wojciecha Czerwca, Janusza Sobolewskiego, Mariolę Stępień oraz Andrzeja Bolewskiego.

Radny Janusz Sobolewski zgłosił radnego Marcina Marca i radną Agnieszkę Frańczak – Szczepanek.

Radni wyrazili zgodę.

Radny Paweł Żerebiec zgłosił radnego Marka Chruściela.

Radny wyraził zgodę.

Radna Agnieszka Frańczak-Szczepanek zaproponowała radnego Marcina Świerkule.

Radny wyraził zgodę.

Andrzej Bolewski przewodniczący rady powiedział, że zgłoszonych zostało 9 osób. W celu przeprowadzenia konsultacji prawnych zarządził przerwę w obradach.

/Przerwa/

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza wznowił obrady II sesji Rady Miasta Sandomierza IX Kadencji.

Dodał, że po konsultacji z radcą prawnym rada będzie głosować nad wszystkimi kandydaturami jednogłośnie, nie określając limitu miejsc w Komisji Statutowej.

Andrzej Bolewski przewodniczący rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wynik głosowania:

 „za” – 18;

„przeciw” – 0;

„wstrzymujących się” – 1;

2 radnych nie głosowało.

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza stwierdził, że Rada Miasta Sandomierza podjęła uchwałę:

Uchwała Nr II/10/2024

Rady Miasta Sandomierza

w sprawie powołania doraźnej Komisji Statutowej i zatwierdzenia jej składu osobowego

Ad. 11

Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2024 rok;

Andrzej Bolewski przewodniczący rady poprosił o zadawanie pytań do przedstawionego projektu uchwały.

Głosów i uwag w dyskusji nie było.

Andrzej Bolewski przewodniczący rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wynik głosowania:

 „za” – 19;

„przeciw” – 0;

„wstrzymujących się” – 2.

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza stwierdził, że Rada Miasta Sandomierza podjęła uchwałę:

Uchwała Nr II/11/2024

Rady Miasta Sandomierza

w sprawie zmian w budżecie gminy na 2024 rok

Ad. 12

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Sandomierz na lata 2024-2043;

Andrzej Bolewski przewodniczący rady poprosił o zadawanie pytań do przedstawionego projektu uchwały.

Radny Sylwester Łatka odniósł się do procedowania poprzedniej uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2024 rok. W tym kontekście zwrócił uwagę na konieczność omawiania przesunięć w budżecie przez Burmistrza lub Skarbnika Miasta, po to, by mieszkańcy również byli informowani o planowanych zmianach w budżecie.

Andrzej Bolewski przewodniczący rady: „Słuszna uwaga”.

Następnie Andrzej Bolewski przewodniczący rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wynik głosowania:

 „za” – 17;

„przeciw” – 0;

„wstrzymujących się” – 2;

2 radnych nie głosowało.

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza stwierdził, że Rada Miasta Sandomierza podjęła uchwałę:

Uchwała Nr II/12/2024

Rady Miasta Sandomierza

w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Sandomierz na lata 2024-2043

Ad. 13

Podjęcie uchwały zmieniająca uchwałę nr LXX/701/2023 Rady Miasta Sandomierza z dnia 20 grudnia 2023r. w sprawie pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zmienioną uchwałą nr LXXI/713/2024 Rady Miasta Sandomierza z dnia 31 stycznia 2024r.

Paweł Niedźwiedź Burmistrz Miasta Sandomierza przedstawił projekt uchwały mówiąc, że zgodnie z ustawą o utrzymywaniu czystości i porządku w gminach, samorząd może pokryć straty wynikające z funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych pochodzących z innych źródeł, niekoniecznie pochodzących z opłat z zagospodarowania odpadami komunalnymi.

Radny Paweł Żerebiec zapytał: „Co się stanie, jeśli tej dotacji, tej subwencji nie będzie i dlaczego akurat miałaby być?”.

Paweł Niedźwiedź Burmistrz Miasta Sandomierza powiedział, że nie jest to ani dotacja, ani subwencja, jest to zmiana w budżecie, polegająca na tym, że część kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi jest pokrywana z innych źródeł. Dodał, że w sytuacji, kiedy radni nie podejmą tej uchwały system gospodarowania odpadami komunalnymi się nie zbilansuje.

Radny Paweł Żerebiec poprosił o przedstawienie przyczyn braku bilansowania się systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

Paweł Niedźwiedź Burmistrz Miasta Sandomierza powiedział, że różnica wynosi dokładnie 1.126.486,01 zł. Przyczyną tego stanu rzeczy jest fakt, że nie bilansuje się liczba osób w systemie z liczbą osób, które są zameldowane na pobyt stały na terenie Miasta Sandomierza. Ponadto obowiązkiem gminy jest opróżnianie ulicznych śmietniczek czy likwidacja dzikich wysypisk śmieci. Ponadto przedsiębiorcy mogą zawiązywać umowy na odbiór odpadów nie tylko z operatorem systemu, czyli spółką PGKiM, ale z każdym innym podmiotem, który ma prawo do odbierania odpadów komunalnych.

Radny Krzysztof Szatan zaapelował, z uwagi na początek kadencji, o przedstawienie planu działania zmierzającego do zbilansowania się systemu.

Paweł Niedźwiedź Burmistrz Miasta Sandomierza powiedział, że opcji jest wiele, na czele ze zmianą sposobu ustalenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Ponadto należy podjąć czynności kontrolne i wychwycić te osoby, które dzisiaj za odpady komunalne nie płacą.

Radny Krzysztof Szatan powiedział, że samorząd powinien podjąć działania kontrolne i zdyscyplinować te osoby, które pozostają poza systemem gospodarowania odpadami komunalnymi w celu egzekucji tych opłat. Dodał, że należy stworzyć system zachęt np. poprzez powszechną abolicję, by mieszkańcy chętniej zapisywali się do systemu.

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Następnie Andrzej Bolewski przewodniczący rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wynik głosowania:

 „za” – 20;

„przeciw” – 0;

„wstrzymujących się” – 1.

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza stwierdził, że Rada Miasta Sandomierza podjęła uchwałę:

Uchwała Nr II/13/2024

Rady Miasta Sandomierza

zmieniająca uchwałę nr LXX/701/2023 Rady Miasta Sandomierza z dnia 20 grudnia 2023r. w sprawie pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zmienioną uchwałą nr LXXI/713/2024 Rady Miasta Sandomierza z dnia 31 stycznia 2024r.

Ad. 14

Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Rocznego programu współpracy Sandomierza z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2023 roku;

Andrzej Bolewski przewodniczący rady otworzył dyskusję w tym punkcie porządku obrad.

Głosów w dyskusji nie było.

Następnie Andrzej Bolewski przewodniczący rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wynik głosowania:

 „za” – 21;

„przeciw” – 0;

„wstrzymujących się” – 0.

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza stwierdził, że Rada Miasta Sandomierza podjęła uchwałę:

Uchwała Nr II/14/2024

Rady Miasta Sandomierza

w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Rocznego programu współpracy Sandomierza z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2023 roku

Ad. 15

Podjęcie uchwały w sprawie przedłożenia oceny zasobów pomocy społecznej za 2023 r.;

Andrzej Bolewski przewodniczący rady przypomniał radnym, że w projekcie uchwały widnieje imię i nazwisko przewodniczącego rady “Wojciech Czerwiec” a winno być “Andrzej Bolewski”. Korekta wynika z faktu, że projekt uchwały został przygotowany w poprzedniej kadencji samorządu.

Następnie otworzył dyskusję w tym punkcie porządku obrad.

Głosów w dyskusji nie było.

Następnie Andrzej Bolewski przewodniczący rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wynik głosowania:

 „za” – 21;

„przeciw” – 0;

„wstrzymujących się” – 0.

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza stwierdził, że Rada Miasta Sandomierza podjęła uchwałę:

Uchwała Nr II/15/2024

Rady Miasta Sandomierza

w sprawie przedłożenia oceny zasobów pomocy społecznej za 2023 r.

Ad. 16

Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu osłonowego "Korpus Wsparcia Seniorów" na rok 2024 w Gminie Sandomierz;

Andrzej Bolewski przewodniczący rady otworzył dyskusję w tym punkcie porządku obrad.

Radna Kazimiera Bednarska powiedziała, że program pn.: „Korpus Wsparcia Seniorów” dot. m.in. zakupu opasek dla seniorów. Dodała, że chętnych do uczestniczenia w tym programie było bardzo dużo ludzi. Następnie poprosiła o informacje dot. skali zapotrzebowania oraz kosztów zakupu tych opasek.

Dorota Tarnawska dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Sandomierzu powiedziała, że gmina na realizację tego zadania ma przyznaną dotację w wysokości 39.762,00 zł i w ramach tego programu będzie sfinansowany zakup 10 nowych opasek oraz zostanie pokryty koszt ich funkcjonowania jak i koszt funkcjonowania 30 opasek zakupionych w 2022 roku.

Koszt zakupu jednej opaski to 800,00 zł.

Na koniec powiedziała, że opaska działa na takiej zasadzie, że osoba, która ma ją założoną połączona jest z operatorem. W przypadku, kiedy taka osoba np. zasłabnie lub poczuje się gorzej, przyciska opaskę a operator ustali, jaka forma wsparcia jest dla tej osoby niezbędna.

Radna Agnieszka Frańczak-Szczepanek poprosiła o przedstawienie kryteriów jakie zostały ustalone przy wyborze 10 seniorów zakwalifikowanych do tego programu. Dodała, że ilość zakupionych nowych opasek jest niewielka.

Radna Kazimiera Bednarska powiedziała, że w jej przekonaniu głównym kryterium jest fakt, czy dana osoba jest osobą samotną. Dodała, że wiele jest osób chętnych do uczestniczenia w tym programie, gdyż taka opaska niejednokrotnie ratuje ludzkie życie.  

Radna Agnieszka Frańczak-Szczepanek powiedziała, że nie ulega wątpliwości, że taka opaska ratuje życie. Dodała, że powinno podjąć się działania, by takim programem opaskowym było objętych jak najwięcej osób starszych, samotnych i chorych w Sandomierzu.

Radny Marcin Marzec powiedział, że temat jest ważny i istotny dla Komisji Opieki, Społecznej, Ochrony Rodziny i Zdrowia, której nie ma.

Andrzej Bolewski przewodniczący rady powiedział, że: „Zgadzam się z Panem, że jest to rzeczywiście bardzo ważny temat ze względu na seniorów. Dziękuję bardzo za uwagę”.

Więcej głosów w dyskusji nie było.

Następnie Andrzej Bolewski przewodniczący rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Wynik głosowania:

 „za” – 20;

„przeciw” – 0;

„wstrzymujących się” – 0;

1 radny nie głosował.

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza stwierdził, że Rada Miasta Sandomierza podjęła uchwałę:

Uchwała Nr II/16/2024

Rady Miasta Sandomierza

w sprawie przyjęcia programu osłonowego "Korpus Wsparcia Seniorów" na rok 2024 w Gminie Sandomierz

Ad. 17

Przyjęcie Harmonogramu dyżurów radnych od 28 maja 2024 roku do 31 grudnia 2024 roku;

Andrzej Bolewski przewodniczący rady przedstawił harmonogramu dyżurów radnych na okres od dnia 28 maja 2024 roku do 31 grudnia 2024 roku. Dodał, że do przewodniczącego rady wpłynęła pisemna prośba radnego Waldemara Białousza o możliwość odbywania dyżuru w siedzibie spółdzielni mieszkaniowej przy ul. Maciejowskiego w godzinach i w dniach przewidzianych przedstawionym harmonogramem dyżurów radnych.

Przewodniczący rady powiedział, że mając na uwadze konieczność zapewnienia możliwości kontaktu, dialogu z mieszkańcami przychyla się do prośby radnego i zaproponował przyjęcie harmonogramu z wprowadzoną uwagą. Zaznaczył, że w miarę potrzeby radny będzie mógł spotkać się w Biurze Rady z mieszkańcem, który wyrazi taką chęć.

Radna Agnieszka Frańczak-Szczepanek powiedziała, że „działanie radnych to nie jest tylko Stare Miasto, Ratusz i budynek na Poniatowskiego, ale wszędzie możemy się z radnymi spotykać, jeżeli tego wymaga czas i sposobność, rozmawiać i pomagać ludziom”.

Następnie Andrzej Bolewski przewodniczący rady poddał pod głosowanie przedstawiony harmonogram dyżurów radnych.

Wynik głosowania:

 „za” – 20;

„przeciw” – 0;

„wstrzymujących się” – 0;

1 radny nie głosował.

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza stwierdził, że Rada Miasta Sandomierza przyjęła harmonogram dyżurów radnych na okres od 28 maja 2024 roku do 31 grudnia 2024 roku.

Ad. 18

Przyjęcie protokołu z I sesji Rady Miasta Sandomierza;

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza powiedział, że protokół był do wglądu w Biurze Rady Miasta i do dnia posiedzenia sesji nie wpłynęły żadne wnioski ani uwagi, co do jego treści. W związku z powyższym poddał protokół pod głosowanie.

Wynik głosowania:

„za” – 21;

„przeciw” –0;

„wstrzymujących się” – 0.

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza stwierdził, że Rada Miasta Sandomierza przyjęła protokół z I sesji Rady Miasta Sandomierza.

Ad. 19

Informacja Burmistrza Sandomierza o bieżących sprawach miasta;

Paweł Niedźwiedź Burmistrz Miasta Sandomierza powiedział, że: „korzystając z okazji, pragnę przedstawić wydarzenia, jakie miały miejsce od ostatniej sesji Rady Miasta, wynikiem których są sprawy oraz projekty uchwał skierowane Wysokiej Radzie do rozpatrzenia na dzisiejszej sesji.

  1. W dniach od 13 do 16 maja przeprowadzono kolejny etap remontów cząstkowych dróg o nawierzchni asfaltowej. Trwają prace polegające na wymianie oznakowania pionowego dróg na nowe na terenie całego miasta. Trwają prace polegające na odtworzeniu oznakowaniu poziomego na terenie całego miasta.
  2. Wykonano wymianę zniszczonej poręczy wzdłuż schodów prowadzących do Katolickiej Szkoły Podstawowej i Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. Św. Królowej Jadwigi.
  3. Przeprowadzono zapytania ofertowe na zadanie polegające na pakowaniu i załadunku transportu oraz przekazywaniu do utylizacji płyt azbestowo-cementowych w ramach programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenów Sandomierza.
  4. Trwają kontrole zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Miasta Sandomierza. Ilość wezwań od początku kontroli – 367, ilość przyprowadzonych kontroli – na ten moment 265.
  5. Przyjęto do rozpatrzenia 64 wnioski o oszacowanie szkód powstałych w wyniku przymrozków wiosennych.
  6. Doposażono place zabaw w nowe urządzenia zabawowe: na ulicy Hutniczej 3 szt., ulica Ostrówek – 3 szt., ulica Powiśle – 2 szt., ulica Błonie – 2 szt., ulica Lubelska – 1 szt. Łączny koszt zakupu: 57.000,00 zł.
  7. Trwają prace polegające na konserwacji i naprawie urządzeń zabawowych i innych obiektów znajdujących się na 13 placach zabaw należących do naszego miasta. Termin zakończenia 31 maja 2024 rok.
  8. Trwają prace konserwacyjne ławek i leżaków w Parku Saskim. Termin zakończenia 21 czerwca 2024 roku.
  9. Trwają czynności odbiorowe zadania pod nazwą „Budowa obiektów małej architektury, wybieg dla psów przy ulicy Polnej na działce 41 w Sandomierzu”. Całkowita wartość zadania 80.786,40 zł.
  10. Wybrano ofertę na sporządzenie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem ostatecznej decyzji na realizację inwestycji drogowej na zadanie: „Budowa ulicy Okrzei w Sandomierzu wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w trakcie realizacji inwestycji”. Kwota, jaką zamawiający przeznaczył na sfinansowanie tego zamówienia, to 370.000,00 zł brutto. W wyniku rozstrzygniętego przetargu i złożonej jednej oferty przez firmę „Darvin” Dariusz Winiarski ze Staszowa na kwotę 350.000,00 zł.
  11. Wyłoniono wykonawcę na zabezpieczenie fragmentu murów obronnych przy ulicy Żydowskiej, istniejące widoczne fragmenty murów miejskich w Sandomierzu. 1.450.000,00 zł to jest kwota, którą zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia. Oferta najkorzystniejsza od firmy „Katanga” Grzegorz Kwapisiewicz z miejscowości Parszów. Cena brutto oferty – 1.386.000,00 zł.
  12. Wyłoniono wykonawcę na remont odcinka nawierzchni betonowej drogi gminnej ulicy Krukowskiej w Sandomierzu. W dniu wczorajszym została podpisana umowa. 408.000,00 zł to jest kwota, jaką mieliśmy przeznaczoną w budżecie na sfinansowanie tego zamówienia. Oferta złożona przez najkorzystniejszego wykonawcę, firmę PrimaBud z siedzibą w Sandomierzu, to 395.937,00 zł.
  13. Wyłoniono wykonawcę na zadanie polegające na remoncie drogi gminnej ulicy Sucharzowskiej w Sandomierzu. 966.000,00 zł to była kwota, którą przeznaczono na sfinansowanie zamówienia. Przedsiębiorstwo Drogowe spółka z o. o. z siedzibą w Staszowie zaproponowało 881.453,98 zł.
  14. Wyłoniono wykonawcę utworzenia integracyjnego i ogólnodostępnego placu zabaw przy ulicy Gołębickiej w Sandomierzu. Kwota, jaką zamierzaliśmy sfinansować przedmiotowe zamówienie to 800.00,00 zł, natomiast trwa w tym momencie weryfikacja dokumentów, wpłynęło dziesięć ofert. Liczymy, że uda nam się wyłonić wykonawcę.
  15. Wyłoniliśmy wykonawcę na realizację robót budowlanych polegających na przebudowie ulicy Słowackiego w Sandomierzu. Kwota na sfinansowanie zamówienia to 4.800.000,00 zł. Wyłoniona została oferta złożona przez firmę MigBud, spółka z o. o. z Nowej Soli. Cena brutto zaoferowanej oferty to 4.280.707,00 zł.
  16. Wyłoniono wykonawcę i podpisano umowę na modernizację placu zabaw przy Szkole Podstawowej Nr 3. Kwota na sfinansowanie zamówienia to 155.000,00 zł brutto. Wygrała oferta złożona przez firmę Destar spółka z o. o. z Chmielowa. Cena brutto oferty – 78.890,00 zł.
  17. Opublikowano 3 ogłoszenia o wolnych lokalach mieszkalnych, zawarto 2 umowy o najem lokali mieszkalnych, sporządzono 4 aneksy do umów najmu lokali mieszkalnych, sporządzono 4 wykazy nieruchomości gruntowych przeznaczonych do wydzierżawienia i 3 wykazy lokali mieszkalnych przeznaczonych do sprzedaży.
  18. Wydano 5 decyzji zatwierdzających podział nieruchomości, 4 zawiadomienia o nadaniu numeru porządkowego, wystawiono 163 faktury za dzierżawę nieruchomości gminnych.
  19. Podpisano umowę na wykonanie przeglądu budowlanego rocznego i pięcioletniego budynku użytkowego położonego przy ulicy Opatowskiej 3 w Sandomierzu stanowiącego własność gminy.
  20. Zawarto umowę na zabezpieczenie zapadliska w okolicy budynku Mariacka 8, działka numer ewidencyjny 1104/1 i 1104/2, używanymi płytami betonowymi.
  21. W dniu 28 kwietnia zainaugurowaliśmy sezon turystyczny w Sandomierzu. Największą atrakcją był wyjazd księcia Henryka Sandomierskiego, otoczonego przez wojsko i templariuszy na rynek Starego Miasta. Kilka dni później Sandomierz znowu stał się stolicą motocyklową co najmniej południowo-wschodniej Polski. W Moto Sandomierz na Bulwarze imienia marszałka Piłsudskiego brała udział grupa ponad 1.000 motocyklistów.
  22. W dniu 3 maja odbyły się uroczyste obchody Narodowego Święta 3 Maja w Sandomierzu.
  23. W dniu 8 maja obchodziliśmy Narodowy Dzień Zwycięstwa”.

Paweł Niedźwiedź Burmistrz Miasta Sandomierza korzystając z okazji poprosił o uczczenie minutą ciszy zmarłego wieloletniego wójta Gminy Samborzec - Witolda Garnuszka, „jednego z najwybitniejszych samorządowców w historii naszej Sandomierskiej Ziemi”.

/minuta ciszy/

 

  1. „W dniu 18 maja miały miejsce dwa wydarzenia: Noc Muzeum oraz kolejna edycja sprzątania miasta. Z tego miejsca chciałbym podziękować wszystkim pracownikom Urzędu Miejskiego, pracownikom spółek komunalnych, Młodzieżowej Radzie, która również zaangażowała się w sprzątanie miasta. Sporo żeśmy tego uzbierali, wydaje mi się, że coraz lepiej, aczkolwiek my z kolegą Pawłem Żerebcem uzbieraliśmy co najmniej sześć worków odpadów komunalnych, i tu jest też odpowiedź na pytanie, dlaczego brakuje pieniędzy w systemie – za te właśnie worki miasto musi zapłacić z własnych pieniędzy.
  2. Przygotowujemy się do Miejskiego Dnia Dziecka i uroczystości patriotycznych ku czci 14 Pułku Ułanów Jazłowieckich.
  3. Wszedł w życie nowy regulamin Urzędu Miejskiego w Sandomierzu. Nastąpiły zmiany organizacyjne, zlikwidowany został Wydział Rozwoju, Promocji i Inwestycji, w zamian zostały może nie utworzone, ale po prostu funkcjonują dotychczasowe referaty, które w ramach struktury organizacyjnej tego wydziału już funkcjonowały. Został połączony Wydział Techniczno-Inwestycyjny z Wydziałem Urbanistyki i Architektury, został zlikwidowany Zespół Radców Prawnych. Jak Państwo widzicie, zewnętrzną obsługę Urzędu Miasta, prawniczą obsługę Urzędu Miasta objęła firma zewnętrzna, kancelaria z siedzibą w Tarnobrzegu. Powstanie nowy referat, to będzie Referat Oświaty, składający się z pracowników obecnego Centrum Usług Wspólnych w Sandomierzu. Będzie zajmował się kwestiami związanymi z oświatą.
  4. Wyłoniono wykonawcę zadania polegającego na konserwacji rowów przy ulicy Błonie, Łąkowej i Krętej. To będzie firma Sambet. Kwota przeznaczona na sfinansowanie tego zamówienia to jest 39.000,00 zł brutto i w tym tygodniu rozpoczęły się czynności audytorskie w Urzędzie Miasta o jego wynikach, odpis jest prowadzony przez firmę zewnętrzną, zostaniecie Państwo niezwłocznie poinformowani”.

Radny Sylwester Łatka wzorem wcześniejszej kadencji poprosił o przesyłanie radnym tych informacji przed dniem sesji.

Radny Marek Strugała nawiązał do spotkania poświęconego funkcjonowaniu map powodziowych w lewobrzeżnej części miasta przy ul. Błonie. Dodał, że przedsiębiorcy jak i mieszkańcy, którzy mają nieruchomości na tym terenie są żywotnie zainteresowani zmianą obecnego stanu prawnego.

Paweł Niedźwiedź Burmistrz Miasta Sandomierza powiedział, że spotkanie to nie dotyczyło istniejących map powodziowych na terenie Sandomierza a budowy suchych polderu na wody powodziowe, który będzie wybudowany w obrębie Gminy Nowy Korczyn i Szczurowo. Stwierdził, że budowa tego suchego zbiornika w sposób istotny zmniejszy ewentualną wysokość fali powodziowej na terenie Miasta Sandomierza. Dodał, że Wody Polskie prowadzą rozmowy w zakresie inwestycji polegającej na przebudowie i modernizacji wału przeciwpowodziowego na odcinku od ul. Krakowskiej aż do Gór Pieprzowych. Na koniec włodarz miasta powiedział, że samorząd będzie interweniował w Ministerstwie Infrastruktury o to, żeby mapy zagrożenia powodziowego, które blokują rozwój terenów przy ul. Przemysłowej i Błonie zostały zlikwidowane bądź w sposób znaczny ograniczone.

Ad. 20

Informacja Przewodniczącego Rady Miasta Sandomierza o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym, komunikaty, wolne wnioski;

Andrzej Bolewski przewodniczący rady powiedział, że do Biura Rady Miasta Sandomierza wpłynęły następujące pisma:

 

  1. „Informacja Wojewody Świętokrzyskiego przesłana do tut. urzędu 07.05.br.,
    w związku z licznymi zapytaniami dotyczącymi wypełniania pkt VIII oświadczenia majątkowego, tutejszy organ stoi na stanowisku, że dochody osiągnięte z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej należy wskazać w tym punkcie okres od 01.01.2024 roku do dnia objęcia funkcji (złożenia ślubowania), natomiast poszczególne składniki stanu majątkowego, wysokość zasobów pieniężnych i zobowiązań należy podać wg. stanu na dzień objęcia funkcji.
  2. Ekologiczny Związek Gmin Dorzecza Koprzywianki przesłanym pismem z dnia 07.05.br., zwraca się z prośbą o podjęcie uchwały na najbliższym posiedzeniu sesji (czyli dziś) Rady Gminy o wyborze jednej osoby wyznaczonej przez Radę do udziału w posiedzeniach Zgromadzenia Związku.
  3. Pan L. B. mieszkaniec Sandomierza złożył pismo w sprawie remontu pokrycia dachowego posesji Rynek 24/25.
  4. Przewodniczący Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski przekazał pisemne gratulacje nowo wybranym radnym oraz członkom prezydium rady. Treść pisma dostępna w Biurze Rady”. 

Następnie Andrzej Bolewski przewodniczący rady przedstawił interpelacje i zapytania z okresu międzysesyjnego, jak niżej:

  1. „W dniu 14.05.2024 r., radna Kazimiera Bednarska złożyła interpelacje w sprawie zamontowania barierki zabezpieczającej na chodniku przy ul. Pallotyńskiej (skrzyżowanie
    z ulicą Kwiatkowskiego). W obecnym stanie stwarza ogromne niebezpieczeństwo dla wszystkich mieszkańców korzystających z tej ulicy. Odpowiedź w tej sprawie nie została jeszcze udzielona.
  2. W dniu 14.05.2024 r., radny Sylwester Łatka złożył interpelację w sprawie wymiany zużytego sprzętu-zabawek na placu przy ul. Słowackiego obok Hotelu Korona. Odpowiedź w tej sprawie została udzielona w dniu 20 maja 2024 roku.
  3. W dniu 20.05.2024 r., radny Marek Strugała złożył interpelację w sprawie udrożnienia kanału koryta nr 382 odprowadzającego wody opadowe biegnącego od ul. Podmiejskiej do ul. Bonie. Odpowiedź w tej sprawie nie została jeszcze udzielona”.

Na koniec Andrzej Bolewski przewodniczący rady przypomniał, że w dniu dzisiejszym odbędzie się msza św. w kościele św. Pawła w intencji Burmistrza i radnych miasta IX kadencji, o godz. 18:00.

Ponadto poinformował radnych o szkoleniu z tematyki „RODO” w zaproponowanych dwóch terminach tj.: 3 i 10 czerwca 2024 r., o godz. 15:00, s.103 Biura Rady. Przypomniał również o obowiązku złożenia oświadczenia majątkowego na początek kadencji do dnia 4 czerwca 2024 roku.

Radny Paweł Żerebiec nawiązał do kwestii dopłaty z budżetu miasta do sytemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Stwierdził, że ta sytuacja jest bardzo niepokojąca i zaapelował o podjęcie szybkich działań zmierzających do naprawy tego systemu, jego uszczelnienia. Dodał, że nie można obarczać w nieskończoność mieszkańców, którzy sumiennie płacą i segregują odpady zwiększoną stawką za odbiór odpadów.

Następnie poruszył kwestie braku wywiązywania się Wisły Sandomierz ze swoich zobowiązań płatniczych. W tym miejscu wyraził nadzieję na wypracowanie jakiejś formy współpracy z klubem.

Barbara Grębowiec Skarbnik Miasta Sandomierza powiedziała, że na początku bieżącego roku rada podejmowała uchwałę o pokryciu części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi w kwocie 600.000,00 zł. Następnie rada wprowadziła dodatkowe 477.000,00 zł z uwagi na fakt, że faktury z ubiegłego roku były płacone w roku bieżącym. Z kolei na dzisiejszym posiedzeniu sesji wprowadzono kwotę 47.000,00 zł z tytułu prowadzenia przez PGKiM SP. z o. o. PSZOK-u. Skarbnik Miasta dodała, że w ubiegłym roku samorząd zakładał dopłatę w wysokości 550.000,00 zł a w konsekwencji wyniosła ona 236.000,00 zł. Zaległości wynoszą 600.000,00 zł i są na bieżąco egzekwowane.

Radny Piotr Chojnacki zaapelował do Burmistrza Miasta o zorganizowanie pilnego spotkania z mieszkańcami prawobrzeżnej części miasta w sprawie planowanej budowy ul. Lwowskiej – bis. Dodał, że takie spotkanie powinno odbyć się w Porcie Kultury przy udziale inwestora i wykonawcy. Radny podkreślił, że mieszkańcy nie mają wiedzy na temat przebiegu planowanej trasy, jej parametrów, właściwości technicznych itd.  Ponadto radny zaapelował o zorganizowanie również spotkania z mieszkańcami w sprawie planowanej budowy ul. Zaleśnej - bis. 

Paweł Niedźwiedź Burmistrz Miasta Sandomierza powiedział, że aktualnie trwają prace projektowe dot. budowy ul. Lwowskiej – bis w ramach procedury zaprojektuj – wybuduj. Samorząd zgłasza swoje uwagi do projektu. Na koniec powiedział, że będzie zorganizowane spotkanie mieszkańców z przedstawicielami inwestora, czyli Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz wykonawcy inwestycji.

Radny Tadeusz Prokop w związku z uruchomieniem nowych tras linii komunikacji miejskiej zaapelował o montaż wiat przystankowych. Dodał, że samorząd powinien podjąć działania zmierzające do uruchomienia kolejnych tras np. w stronę ul. Błonie i Kamień Plebański.

Radna Agnieszka Frańczak-Szczepanek zwróciła uwagę na konieczność wymiany tablic informacyjnych, wyjazdowych na teren miasta. 

Paweł Niedźwiedź Burmistrz Miasta Sandomierza powiedział, że dwie tablice informacyjne zostaną wymienione od ul. Krakowskiej i ul. Ożarowskiej. Dodał, że samorząd dostrzega ten problem i w miarę posiadanych środków będzie dokonywał ich wymiany.

Radny Marcin Świerkula stwierdził, że samorząd powinien rozpocząć rozmowy z PGW Wody Polskie w sprawie umożliwienia przejścia w ramach ciągu pieszo – rowerowego nad wrotami przeciwpowodziowymi zlokalizowanymi w prawobrzeżnej części miasta.

Następnie radny zaproponował zmianę czasu głosowania na sesjach rady z 20 sekund na 15 sekund.

Andrzej Bolewski przewodniczący rady powiedział, że weźmie tą sugestię pod uwagę. 

Ad. 21

Zamknięcie obrad;

Andrzej Bolewski przewodniczący Rady Miasta Sandomierza stwierdził wyczerpanie porządku obrad i zamknął II sesję Rady Miasta Sandomierza.

Załączniki:

  1. Lista obecności radnych na sesji;

Przewodniczący
Rady Miasta Sandomierza
Andrzej Bolewski

Protokołował:
Sebastian Rutyna,
Inspektor,
Wydział Organizacyjny,
Biuro Rady Miasta

⃰Dane osobowe osób prywatnych zostały zanonimizowane (art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej – Dz.U.2020.2176 j.t.), i art. 5 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 2016/679 (RODO) z dnia 27.04.2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1). Anonimizacji dokonał: Sebastian Rutyna –inspektor w Wydziale Organizacyjnym Urzędu Miejskiego w Sandomierzu.